فلسفه و حکمت عزادارى امام حسین


فلسفه و حکمت عزادارى را مى‏توان در امور ذیل، رهیابى کرد:
الف. محبت و دوستى:قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم(ص) و اهل‏بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده است‏نگا: شورى (42)، آیه 23؛ هود (11)، آیه 29؛ میزان‏الحکمه، ج 2، ص 236.. روشن است که دوستى لوازمى دارد و محبّ صادق، کسى است که شرط دوستى را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکى از مهم‏ترین لوازم دوستى، هم دردى و هم دلى با دوستان در مواقع سوگ یا شادى آنان است؛ نگا: المحبة فى الکتاب والسنة، صص 169 - 170 و 181 - 182.از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهل‏بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
حضرت على(ع) در روایتى مى‏فرماید: «شیعه و پیروان ما در شادى و حزن ما شریکند». «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»؛ بحارالانوار، ج 44، ص 287. امام صادق(ع) نیز فرمودند: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا»؛ امالى، ص 305.«شیعیان ما پاره‏اى از خود ما بوده واز زیادى گل ما خلق شده‏اند؛ آنچه که ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را بدحال و خوشحال مى‏گرداند».
این وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مى‏کند که در ایام عزادارى اهل‏بیت(ع)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنى، با اشک، آه و ناله و زارى، از نظر خوراک، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم‏زده‏طبق فرموده امام صادق(ع) به معاویة بن وهب، «عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دورى جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذاى معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش کنند». [نگا: تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن على، ج 1، صص 157-159].و از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسى که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایت‏گر اندوه و ناراحتى است، آشکار سازیم.
ب. انسان‏سازى: از آنجا که در فرهنگ شیعى، عزادارى باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم‏دردى با آن عزیزان، در واقع یادآورى فضایل، مناقب و آرمان‏هاى آنان بوده و بدین شکل، آدمى را به سمت الگوگیرى و الگوپذیرى از آنان سوق مى‏دهد.
فردى که با معرفت در مجالس عزادارى، شرکت مى‏کند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم مى‏آمیزد و در پرتو آن، انگیزه‏اى قوى در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزادارى، مانند محبى مى‏شود که فعّال و شتابان، به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.
ج. جامعه‏سازى:هنگامى که مجلس عزادارى، موجب انسان‏سازى گشت؛ تغییر درونى انسان به عرصه جامعه نیز کشیده مى‏شود و آدمى مى‏کوشد تا آرمان‏هاى اهل‏بیت(ع) را در جامعه حکم‏فرما کند.
به بیان دیگر، عزادارى بر اهل‏بیت(ع)؛ در واقع با یک واسطه زمینه را براى حفظ آرمان‏هاى آنان و پیاده کردن آنها فراهم مى‏سازد. به همین دلیل مى‏توان گفت: یکى از حکمت‏هاى عزادارى، ساختن جامعه براساس الگوى ارائه شده از سوى اسلام است.

نظرات 4 + ارسال نظر
مدیریت ابر لینک باکس پارسیان چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:57 ب.ظ http://ablp.blogsky.com

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دو ست عزیز
وبلاگ خیلی جالبی داری
اگر خواستار افزایش بازدید وبلاگتان هستید حتما" به وبلاگ من سربزنید
مزایای لینک باکس ما
1-قالب اختصاصی
2-سرعت لود بالا که اصلا" باعث دیر لود شدن وبلاگ شما نمیشه
3-دادن هیت بالا
4- ساده ترین و سبک ترین لینک باکس پارسی

حکیمه شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:40 ق.ظ http://www.tazkie.blogfa.com

سلام علیکم
در ادامه ی فرمایش شما یکی از اثرات قیام عاشورا یاد اور همه ی زحمات پیغمبر اسلام است و یاد اور بیست سال خانه نشینی علی بن ابی طالب و چهار سال حکومت بر مسلمین . حکایت سکوت و صبر امام حسن علیه السلام برای زنده ماندن دین جدش می باشد و این یعنی زنده ماندن دین اسلام و حیات تشیع.

مسافر جمعه 3 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:29 ق.ظ

یاحق
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام..
چه پست خوبی...
التماس دعااا

غروب تلخ دوشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:34 ق.ظ http://iamahdi.blogfa.com

سلام علیکم
بسیار مطالب زیبایی را گرد اوردین التماس دعا
به وب ما هم سر بزنیدhttp://iamahdi.blogfa.com/ خوشحال میشم نظرهای سازندتون رو در وبلاک خود ببینم
و من الله التوفیق و التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد